De Twitter-actie die discounter Lidl voor het goede doel heeft opgezet, is compleet uit de hand gelopen. Voor elke persoon die een bericht op Twitter zette met hashtag '#luxevooriedereen', zou Lidl vijf maaltijden schenken aan de Voedselbanken.

Het succes was zo overdonderend, dat de keten de actie na amper één dag al afblies. Prijskaartje: 200.000 euro.

7.500 maaltijden ( 2.500 als 'geste')

De actie startte gisterochtend en tegen het einde van de dag was al duidelijk dat het een overrompelend succes zou worden: gisteravond stond de teller al op 900. "De bedoeling was om 500 van die pakketten uit te delen, en dat aan te vullen met een bescheiden aantal op basis van die tweets", zegt Lidl-woordvoerder Pieterjan Rynwalt aan Het Nieuwsblad. "De oproep was eigenlijk alleen bedoeld voor mediafiguren die op Twitter zitten, maar ze is zo massaal opgevolgd dat we dat nu moeten herbekijken." 

 

De hele nacht lag bleef de teller maar oplopen en vanochtend waren er al dik 1.500 tweets. "Dat is veel meer dan we verwacht hadden", moest Lidl-woordvoerder Pieterjan Rynwalt vanochtend toegeven op Radio 1. "Dat komt neer op meer dan 7.500 maaltijden. Het gaat om viergangenmenu's, die ons elk twintig euro kosten."

 

Lidl heeft de actie dan ook vervroegd afgeblazen, al zou die oorspronkelijk tot met Kerst lopen. De keten besloot wel een 'geste' te doen en heeft het aantal maaltijden dat het zal schenken aan de Voedselbanken afgerond op 10.000: "Door deze verhoging willen we de kritiek nu wat laten verstommen. Het is een mooi initiatief en we zijn blij dat we dit hebben kunnen doen", aldus nog de woordvoerder.

 

Kritiek en begrip

De kritiek op Lidl is inderdaad niet mals: van "Als je niet zeker bent je belofte te kunnen houden, begin er dan niet aan" over "Colruyt schenkt voortdurend duizenden maaltijden weg maar daar maken ze zo geen heisa rond" tot "Dat zijn dan genieën met een masterdiploma in communicatiewetenschappen die zo'n acties op touw zetten"...

 

Steven Van Belleghem, specialist sociale media, vraagt echter begrip: "Lidl maakte een inschattingsfout, maar zeggen we niet steeds dat bedrijven moeten experimenteren op sociale media? Laat ons ze niet afbranden." Om er meteen deze vingerwijzing aan toe te voegen: "Het Lidl-verhaal toont echter wel dat 'snel' wat buzz creëren niet het goede uitgangspunt is."